Stora som små händelser uppkommer dagligen. Vissa händelser får konsekvenser för samhället och andra får det inte. Vid de flesta olyckor, de så kallade vardagsolyckorna, hanterar räddningstjänsten situationen.
Ljusnarsbergs kommun arbetar med att skapa goda förutsättningar för att förebygga och hantera kriser. God planering och krisberedskap gör att negativa konsekvenser förhindras. Skulle något inträffa, har kommunen planer på hur händelser ska hanteras för att minimera skadorna.
En kris, eller samhällsstörning, är en oväntad händelse som drabbar många människor och stora delar av samhället. Kris i detta sammanhang avser en betydande störning i samhällets funktionalitet och inte störning av mer enskild privat karaktär. Vanligtvis uppstår en kris plötsligt, därför är det viktigt att vara förberedd på att hantera eventuellt kommande kriser. Det kan röra sig om översvämningar, större bränder, oväder eller omfattande el- och värmeavbrott, störningar i datakommunikation eller förorenat dricksvatten.
Vid en samhällsstörning måste samhällets resurser först gå till de mest utsatta, därför kommer de allra flesta att behöva klara sig själva en tid. Fundera på vad du och dina nära kan behöva ha hemma vid en kris. Samla gärna ihop det som är mest nödvändigt i en "krislåda". Exempel på saker som kan vara bra att ha:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, samlar på sin hemsida många tips om hemberedskap.
Läs mer om hemberedskap på msb.se. Länk till annan webbplats.
Läs mer om hur du kan förbereda dig för kriser på sidan "Förbered dig för kris" på msb.se. Länk till annan webbplats. På den sidan finns även en folder om hemberedskap, på svenska och flera andra språk.
Det finns även råd riktat till privatpersoner inom ämnen som till exempel hemberedskap, brandsäkerhet och naturolyckor.
Råd till privatpersoner (msb.se) Länk till annan webbplats.
Viktiga informationskanaler vid händelse av kris:
Var källkritisk
Vid allvarliga händelser är det extra viktigt med källkritik. Du kan hjälpa till att förhindra ryktesspridning och spekulationer genom att vara källkritisk och inte dela osäker information. Att vara källkritisk innebär att värdera den information man tar del av.
Information om källkritik på krisinformation.se. Länk till annan webbplats.
Läs broschyren "Om krisen eller kriget kommer"
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tagit fram en broschyr, "Om krisen eller kriget kommer", som handlar om hur vi ska bli bättre förberedda på till exempel allvarliga olyckor, extremt väder, it-attacker eller militära konflikter.
Broschyren finns även i en version med lättläst svenska, inläst på svenska och engelska, i punktskrift, på teckenspråk och översatt till ett flertal språk.
Ta del av broschyren "Om krisen eller kriget kommer" på msb.se. Länk till annan webbplats.
Det finns även information om detta på Sveriges nationella krisportal, krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Du som vårdnadshavare, barn eller ung kan läsa mer på; Lilla krisinfo - för barn och unga Länk till annan webbplats.
Hantera din oro
Oro och rädsla är vanligt vid kriser och katastrofer. Det finns stöd att få för dig som känner oro.
Kommunens ansvar vid kris
Kommunens primära ansvar är att fullfölja den ordinarie verksamheten så långt det är möjligt, utifrån förutsättningarna och det som inträffat.
Om en kris inträffar börjar Ljusnarsbergs kommun snabbt arbeta tillsammans med andra aktörer för att hantera händelsen så bra som möjligt och försöka minska konsekvenserna. Målet med arbetet är att få så korta avbrott som möjligt i samhällsviktiga funktioner och att samtidigt skapa förutsättningar för människor och verksamheter i kommunen att hantera den uppkomna situationen.
Samhällsviktig verksamhet
Samhällsviktig verksamhet handlar om funktioner och tjänster som behövs för att samhället ska kunna fungera vid en kris. Läs mer om samhällsviktig verksamhet. Länk till annan webbplats.
En del i det förberedande arbetet inom kommunen är att analysera vilka risker som är kända i kommunen. Riskerna sammanställs i kommunens Risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tagit fram en broschyr om vad som är viktigt att tänka på vid en större kris eller vid krig. Klicka här för att ladda ner, beställa eller få broschyren uppläst för dig (msb.se) Länk till annan webbplats.
Vid en kris eller samhällsstörning kommer hjälpen från samhället först att gå till dem som bäst behöver den, så de flesta måste vara beredda på att kunna klara sig själva ett tag. Samhället förväntar sig att du ska klara din egna försörjning i en vecka. Klicka här för att få råd och tips på hur du kan förbättra din hemberedskap (msb.se) Länk till annan webbplats.
Lilla Krisinfo är en sida för barn och unga. Här finns information bland annat om att bada säkert, elda säkert, om brandflyget och att ha en säker båttur.
Lilla.krisinfo.se - Information till barn och unga (krisinformation.se) Länk till annan webbplats.
VMA är varning till allmänheten vid en allvarlig olycka. Under minst 2 minuter ljuder en 7 sekunders signal omväxlande med 14 sekunders tystnad. När du hör signalen ska du:
Faran över signaleras med en 30-40 sekunder lång signal. Signalerna Viktigt Meddelande och Faran över provas klockan 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december. Vid prov ges även information i radion.
Signal med korta stötar under 1 minut.
Om det militära försvaret upptäcker ett hotande luftangrepp används signalen för flyglarm för att varna allmänheten.
Vid flyglarm ska du genast söka skydd i närmaste skyddsrum eller källare. klicka här för att läsa mer om skyddsrum. Länk till annan webbplats.
Signal 30 sekunder – uppehåll 15 sekunder, upprepas under 5 minuter.
Beredskapslarm används om regeringen vill meddela att det råder omedelbar krigsfara, eller att landet är i krig.
Om du hör beredskapslarmet ska du omedelbart gå inomhus och lyssna på Sveriges Radio P4 för att få mer information. Var förberedd på att kunna lämna bostaden med kort varsel. Ta med det allra viktigaste, varma kläder, något att dricka samt id-handlingar. Om du är krigsplacerad ska du genast ta dig till den plats du har fått besked om.
VMA kan skickas via sms till personer som befinner sig inom det drabbade området. Beslut om detta tas av räddningsledare.
På SVT:s Text-TV sidan 100 anger man när en VMA-situation pågår och hänvisar för mer information till Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.
Hjälper drabbade människor vid olyckor och katastrofer. Gruppen består av en ledningsgrupp med representanter för kommunen, regionen, kyrkan och polisen. Till sin hjälp har de ett antal frivilliga stödpersoner. POSOM står för psykiskt och socialt omhändertagande.
Syftet med POSOM-gruppen är att de ska hjälpa drabbade människor vid olyckor och katastrofer för att på sikt kunna förebygga psykisk ohälsa.
POSOM-gruppen ansvarar inte för stöd till skadade personer.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Plan för hantering av extraordinära händelser 2020.pdf Pdf, 589 kB. | 589 kB | 2020-08-03 11.45 | |
Reglemente för krisledningsnämnden.pdf Pdf, 415 kB. | 415 kB | 2020-08-03 11.46 | |
Styrdokument för krisberedskap 2019-2023.pdf Pdf, 592 kB. | 592 kB | 2020-08-03 11.46 |
Senast uppdaterad
Kanslichef, Säkerhetssamordnare
Anders Andersson
anders.andersson@ljusnarsberg.se
0580-805 01
Civilförsvarsförbundet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Elsäkerhetsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Giftinformationscentralen Länk till annan webbplats.
Kriswebben för Örebro län Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Räddningstjänsten Västerbergslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SOS Alarm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska Röda Korset Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ljusnarsbergs kommun
Gruvstugutorget
714 80 Kopparberg
Telefon: 0580-805 00
E-post: kommun@ljusnarsberg.se
Kontakt och öppettider