När en person avlider ska det ske en bouppteckning. Om den avlidnes tillgångar endast täcker begravningskostnaden kan en bouppteckning ersättas med en dödsboanmälan.
Dödsboanmälan görs av kommunen och är kostnadsfri.
Om den avlidne efterlämnar fast egendom ska en bouppteckning göras. Begravningsbyråer och de flesta banker åtar sig bouppteckningsärenden.
Om dödsboet inte har tillräckliga tillgångar för att kunna betala begravningskostnader kan man ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningen av individ- och familjeomsorgen.
Tillgångarna i dödsboet, som till exempel försäkringar, bankmedel och värdet av det bohag som kan säljas, ska i första hand användas till att täcka begravningskostnaderna. Dödsboets rätt till bistånd bedöms i de flesta fall enbart utifrån dödsboets tillgångar.
För att kunna få bistånd till begravningskostnader är det viktig att vänta med att betala alla räkningar till dess dödsboets ekonomi är klarlagd vid en bouppteckning eller en dödsboanmälan. Alla kontanter och konton ska frysas i samband med dödsfall. Meddela eventuella fordringsägare att betalningen kan bli fördröjd på grund av dödsfall. Om den avlidne har bankkonton ska banken meddelas så att eventuella autogirouppdrag stoppas.
Inget i den avlidnes hem får avyttras innan en kontakt tagits med socialförvaltningen.
Kommunens högsta godtagbara kostad för begravningskostnad 2016 är 13 350 kronor och för gravsten 8 900 kronor.
Bistånd till begravningskostnader beviljas inte:
Ansökan görs hos individ- och familjeomsorgen.
Ljusnarsbergs kommun
Gruvstugutorget 714 80 Kopparberg
E-post: kommun@ljusnarsberg.se
Måndag - fredag
08.00 - 16.00
Måndag - torsdag
Kl. 08.00 - 16.00
(lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00)
Fredag
Kl. 08.00 - 15.00
Tisdagar kl. 09.00 - 15.00
(Telefon: 0580-805 00)
Måndag-torsdag Kl. 08.00-16.30,
Fredag 08.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Klämdag 10.00-12.00
Dag före helgdag 8.00-12.00